duiken na harttransplantatie
Backslash
2010-03-21 14:26:30 UTC
Hallo,

In 1997 heb ik een hart transplantatie ondergaan, hierna ben ik gewoon gaan
werken en sporten.

Rond 2001 zijn wij naar cuba op vakantie gegaan, waar ik een duikbrevet wou
gaan halen.
IK had toestemming van mijn cardioloog en een sportkeuring gehaald.

Tijdens de les kwam mijn operatie na voren en werd beslist dat ik niet
verder mocht duiken, ik moets eerst toestemming overleggen van mijn chirurg.

Na overleg met de artsen in Nederland werd het me alsnog afgeraden, je kunt
de teleurstelling voorstellen.
Na vakantie heb ik via deze nieuwsgroep nog geinformeerd of ik nu wel of
niet mag duiken.

Er was veel belangstelling uit deze groep en zelfs uit de US, waarin
verschillende deskundigen hun mening gaven.
Er waren pro en contra, en heb het er toen maar bij gelaten.

Alleen denk ik er nu weer vaker over om te gaan duiken, en probeer via deze
groep te kijken of het inzicht misschien is veranderd, of dat er andere
transplantanten zijn die me voor zijn gegaan.

Ik heb begrepen dat enkele medicijnen en de denervering van mijn hart de
duik in de weg kunnen staan.

Alvast bedankt voor jullie moeite en aandacht

onderstaand mijn medicijnenlijst;

medicatie merknaam

ciclosporine Neoral

Certican Everolimus

pravastatin Ratiopharm

Acetylsalicylzuur Ratiopharm

prednisolon Ratiopharm

valsartan Diovan

pantozol Pantozol

didronel Didronel

Ron
Erik
2010-03-21 19:27:54 UTC
Post by Backslash
[...]
Kan me voorstellen dat het erg vervelend is dat je zo steeds heen en weer
gestuurd wordt en dat deskundige het blijkbaar niet met elkaar eens zijn.
Post by Backslash
Alleen denk ik er nu weer vaker over om te gaan duiken, en probeer via
deze groep te kijken of het inzicht misschien is veranderd, of dat er
andere
Als de artsen er niet uit komen, laten we dan de wild vreemde op een
internet nieuwsgroup maar om raad vragen.... :)

Als bij een duik alles mee zit kan m'n oma het nog wel aan. Als het eens
tegen zit kan het veranderen in top sport.
Onder invloed van een hogere omgevings druk is je bloed druk hoger, in het
water kost iedere beweging meer energie wat een flinke belasting op de pomp
veroorzaakt. Gaat het mis tijdens een duik dan is de eerste hulp erg lastig.
Reanimeren in het water gaat niet lukken.

Je merkt dat in jouw geval, dat veel artsen en duikscholen het risico niet
nemen. Als je een betrouwbaar advies wilt krijgen dan zul je opzoek moeten
naar een arts die verstand heeft van duiken en hart transplantaties.

Groeten

Erik
Ron
v***@iae.nl
2010-03-27 12:32:45 UTC
Post by Backslash
[...]
Ron- Tekst uit oorspronkelijk bericht niet weergeven -
- Tekst uit oorspronkelijk bericht weergeven -
Dag,

Ik ben het helemaal eens met Erik
Post by Erik
Als de artsen er niet uit komen, laten we dan de wild vreemde op een
internet nieuwsgroup maar om raad vragen.... :)
Daar gaat tie.
Kijk ik heb ook geen kant en klaar antwoord. Het is echter wel
mogelijk om na te gaan
waarin jij verschilt van een ander persoon die de medische vragenlijst
bij duikschoolmoet moet invullen
en bij elke vraag NEE schrijft.

Eerst maar eens even lezen en proberen te begrijpen wat er nou
allemaal staat.
De moeilijkheid is dat de medische sector grossiert in moeilijke
woorden om een probleem, een onderdeel of een proces te beschrijven.
Voor de gemiddelde leek het niet meteen duidelijk waar het over gaat.

Wat betekent "denervering van mijn hart" , is dat een soms een
schrijffout ?
Nee dat woord bestaat: http://www.stichtingiton.nl/boeken/text_59.pdf
maar daar staat "3. denervering ten gevolge van onderbreking van
afferenten en efferenten in de N. Vagus.wordt weer.."
Afferenten = bloedaanvoer, Efferenten = bloedafvoer
Ik heb nog wat verder gegoogled, maar mij is het probleem denervering
niet helemaal duidelijk geworden.
Zonder probleem kun je met denervering kennelijk gewoon doorleven.

En dan die hele riedel aan medicijnen. Na en harttransplantatie kun je
helaas niet zonder.
Waar zijn die eigenlijk voor ? Internet staat er bol van.

ciclosporine Neoral: Neoral remt het natuurlijke afweermechanisme, de
afstotings- en de overgevoeligheidsreacties die zich gewoonlijk in het
lichaam voordoen als antwoord op de aanwezigheid van 'vreemd' weefsel.
Neoral helpt het getransplanteerde 'vreemde' orgaan of beenmerg zich
"thuis" te voelen. Neoral kan ook helpen bij ziekten waarbij dit
afweermechanisme zich tegen het eigen lichaam keert.

Certican Everolimus: Everolimus onderdrukt het afweersysteem en remt
ontstekingen. Het behoort tot de medicijnen tegen afweerreacties.

pravastatin Ratiopharm: Pravastatine, de werkzame stof van
Pravastatinenatrium A, behoort tot de groep van medicijnen genaamd
statines, die werken door het verlagen van hoge
cholesterolconcentraties in het bloed. Cholesterol is een vetachtige
stof (lipide), die vernauwing van de bloedvaten op de hartspier
(coronaire hartziekte) kan veroorzaken.

Acetylsalicylzuur Ratiopharm: Acetylsalicylzuur behoort tot de groep
van de thrombocyten aggregatieremmers. Deze middelen remmen de
samenklontering van bloedplaatjes en daarmee de stolling van het
bloed.

prednisolon Ratiopharm: Prednisolon is een corticosteroïde
ontstekingsremmer en de actieve metaboliet van prednison.

valsartan Diovan: Valsartan behoort tot de groep angiotensine-II-
blokkers. Het verlaagt de bloeddruk.

pantozol Pantozol: Pantoprazol behoort tot de protonpompremmers. Het
remt de protonpomp in de maagwand welke verantwoordelijk is voor de
aanmaak van maagzuur. Remmen van de protonpomp zorgt voor een sterke
zuuronderdrukking in de maag.

didronel Didronel: Bij gebruik wordt verlies van bot voorkomen worden
of verdere botontkalking (osteoporose) tegengegaan.
Osteoporose bij mannen en vrouwen die corticosteroïden moeten innemen
wordt hiermee.

Als je dat allemaal leest en vooral de bijeffecten dan is het een
mirakel dat je na het innemen van
die medicijnen nog in leven kunt blijven :)
Wat je kunt doen is eens bekijken wat de risicofactoren zijn van
sportduiken en die afzetten tegenover
de medicijnen. Maak er een serieuze inventarisatie van.
Verder moet je jezelf en de cardioloog de vraag stellen in wat voor
conditie verkeer ik ?
Als ik me niet vergis raden de in alle gevallen aan om na een
(hart)operatie flink te gaan bewegen.
dit versnelt het herstel, al zou je eerder geneigd zijn voorzichtig
aan te doen.

Als de totaalscore positief is dan zou je kunnen gaan duiken.
Maar met een aantal beperkende factoren:
- geen extreme omstandigheden (wind, temperatuur etc)
- alleen met Nitrox en een zo hoog mogelijke concentratie zuurstof
(EAN40)
- beperking duikdiepte en tijd
- geen decompressieduiken

Deze factoren maken het duiken niet minder leuk, maar wat heb jij te
zoeken aan de randen
van de technische mogelijkheden van het sportduiken ?
Ze verhogen het risico (niet alleen van jou) en je krijgt er niet veel
extra voor terug.

Groet,

Patrick
Backslash
2010-03-31 18:13:33 UTC
<knip>

Post by Erik
[...]

Bedankt voor de reacties, inmiddels heeft mijn cardioloog mij afgeraden om
te gaan duiken.
Ik vraag binnenkort om de reden.

ps

denervering is het ontbreken van een zenuwverbinding (bijv. tussen hersenen
en hart in mijn geval na de transplantatie)

grt Ron