afspraak duikje
Jef Schellekens
2003-07-26 14:19:32 UTC
Hay,

Met de zomerse watertemperaturen leek het me wel eens geschikt om een duikje
te maken.
Ik zoek een duikmaat die één van de dagen (of volgende week) wel eens tijd
heeft om te gaan duiken.

Ik zou graag eens een diepere duik maken. Ik hoorde dat er wel enkele
plaatsen zijn in de Oosterschelde waar je 50m kan halen. Iets dieper zou ik
ook wel appreciëren.

Ik heb reeds 17 duiken waaronder nog maar enkele in Oosterschelde.
Geef je nummer maar door en ik bel wel om een afspraak te maken.

Alvast bedankt,

Jef.
Cor Kuyvenhoven

Jef.
Oscar
2003-07-29 21:20:35 UTC
lekker eigenwijs blijven doorzeiken over het wel of niet diep duiken, als ie
dan zo graag wil laat hem dan, hebben we hier weer wat te ouwehoeren over
dit duikongeval nu weer heeft kunnen gebeuren
Jef.
zonnet
2003-07-26 15:14:23 UTC
Hahahaha, amen!
Ik denk dat deze grap wel eens een hoop
reacties zou kunnen opleveren........
edwin van riel
Jef.
Dutchman
2003-07-26 15:21:25 UTC
je mag mijn badeend wel lenen!

Dit bericht is op virussen gecontroleerd
door middel van NortonAntiVirus2003!
Jef.
Jeroen Gouma
2003-07-26 15:58:12 UTC
Nou nou, 17 duiken en dan al dieper dan 50 meter willen gaan??? Mij
niet gezien.

Jeroen

(39 duiken, vindt 25 meter diep genoeg)
Jef.
e***@wanadoo.nl
2003-07-26 18:12:30 UTC
ik durf wel tot 10 meter met je

groet,eric
Sir Dive-a-Lot
2003-07-26 18:53:21 UTC
Beste Jef,

Ik ben nog bezig met de voorbereiding van een ==> SDaL prakticum <== dat
zich beneden 49 meter afspeelt.
Een beetje stroming zou ook geen kwaad kunnen, dus die oosterschelde is daar
prima geschikt voor.

Als ik de theorie rond heb, dan bel ik jou voor de praktijk sessie.

Ik ga alleen zelf niet mee !,
want SDaL is nog een beginner. Die gaat nog steeds niet dieper dan 36 meter,
ook niet na 100 duiken)
--
Thomas
(aka Sir Dive-a-Lot)
Jef.
Erik
2003-07-26 19:24:06 UTC
Het is niet de diepte van het water dat bepaald hoe diep je duikt.

Groeten

Erik
--
"Just work, work, work all the time, that's all Microsoft Office ever
wanted to do. I mean have you ever tried playing games with
60m is toch wel te halen in de Oosterschelde, niet?
nathalie
2003-07-31 15:14:35 UTC
klopt, ook de ervaring speelt daar een hele belangrijke rol in. Bij Nelos
(CMAS) zijn er niet voor niets dieptequalificaties. Dan mag je pas dieper
gaan als je een aantal duiken gedaan hebt op een bepaalde (minder diepe)
diepte.
Wim
2003-07-26 19:26:02 UTC
Ik hoop en denk dat dit bericht om te lachen op de server gezet, of om
reacties uit te lokken. Als je het echt zou menen ben je volgens mij toch
verkeerd bezig.

Welk brevet heb je? Bij welke federatie ben je aangesloten en mag je van
deze wel federatie zo diep duiken na reeds 17 duiken? Waar, wanneer en hoe
diep heb je al gedoken? Waarom wil je eigenlijk zo diep duiken? Is er op 20
meter niets interessant meer te zien voor jou?

Wim
marc v/d biggelaar
Wim
Erik
2003-07-27 18:08:20 UTC
Post by marc v/d biggelaar
hey jef als je zelfmoord wil plegen doe dat dan alleen of ga bij het al
kaida diving team
Dat zijn padi duikers, dus die gaan ook niet dieper dan 40 meter.

Groeten

Erik
duikertje
2003-07-26 23:36:38 UTC
Beste,

Ik ga volledig van de veronderstelling uit dat je de mensen probeert op hun
paard te krijgen!
Ik hou daar ook wel eens van (tis eigenlijk mijn hobby)
Maar mag ik je aanraden om het er niet zo dik op leggen?! je hoefde dat van
die 17 duiken niet bij te zetten, nu geloven ze je niet! anders hadden ze
lekker vuur gespuwd :-)

Moest ik me toch vergissen in je dan zou me dat behoorlijk tegenslagen van
je!

Groeten

Bruno

Vanherck Underwater Imaging

website www.vui.be
edwin van riel
2003-07-27 08:45:38 UTC
he bruno, absurd he die jongens die zo diep gaan :-) .....

Ed

PS: Ga je nog weg in aug? anders zin in een paar dagen noordzee?
website www.vui.be
Fred Elout
2003-07-27 09:43:29 UTC
Maar goed dat we Jesca nog hebben in deze NG!
Die blijft tenminste scherp!

Fred Elout
IDD Open Water Instructor 054697
Duikvereniging Aqua Fun Purmerend
http://www.aqua-fun.nl
Yuri
2003-07-27 09:30:06 UTC
Ouwe koek.
Jee hee....jij hebt echt een groot archief.......;-)
Ron van der Klip
2003-07-27 17:51:57 UTC
Post by Jef Schellekens
[...]
Je kunt beter nog een maandje of twee wachten. Ik heb dan mijn rescue diver
en nitrox opleiding achter de rug. Spreken we even wat af en dan wacht ik
wel op de kant tot je weer terug bent, of langer dan 15 min beneden bent. Ik
neem portofoon en GSM mee, dus alarmeren van de redploeg levert geen
problemen op. Ook neem ik een camera mee. Beelden met veel zwaailichten zijn
allicht te verkopen aan SBS of RTL.

Ron

PS: of zit je nu de boel op de kast te jagen? Welk brevet heb je eigenlijk
en hoe ben je er aan gekomen?
Daantje
2003-07-27 18:10:44 UTC
Iedereen verklaart hem voor gek, maar met welke argumenten ?? Is de
antipathie tegen diepduiken gebaseerd op ervaringen of is het gebaseerd op
van horen zeggen ??

Misschien duikt ie wel met een ander mengsel........??

Laat eens horen waarom deze *antipathie*

(Ik ben bang dat er weinig reacties zullen komen want echte antwoorden
worden bij voorkeur uit de weg gegaan)
duikertje
2003-07-27 18:36:00 UTC
Post by Daantje
[...]
Daantje,

Er is helemaal niets mis mee diep duiken (volgens mij dan toch)
Ik ben er het levend (voorlopig toch) voorbeeld van :-)

Maar als hij maar 17 duiken heeft gemaakt moet je niet komen vragen om
dieper dan 50M te gaan in de oosterschelde?!?
En als hij dan al met andere mengsels zou duiken vraag ik me zeker af waar
hij gebrevetteerd is daarvoor.

Bruno

www.vui.be
Daantje
2003-07-27 18:45:23 UTC
Post by duikertje
Post by Daantje
[...]
De vraag van Jeff beschouw ik als onzin....

Maar de reacties er op niet, dus vandaar mijn vraag, het gebeurd hier
namelijk wel vaker in deze nieuwsgroep dat mensen van alles en nog wat
*afzeiken*, terwijl ze zelf nauwelijks ervaring hebben of het kunnen
onderbouwen met GOEDE argumenten.
edwin van riel
2003-07-27 18:52:45 UTC
Aardig argument: Op 9 vd 10 stekken in de Oosterschelde is er op dit soort
dieptes qua leven niets meer te zien. Ook op bekende diepe stekken houdt het
bij zo'n 30-40 meter gewoon op.
Post by Daantje
Post by duikertje
Post by Daantje
Iedereen verklaart hem voor gek, maar met welke argumenten ?? Is de
antipathie tegen diepduiken gebaseerd op ervaringen of is het
gebaseerd
Post by Daantje
op
Daantje
2003-07-27 20:54:42 UTC
Iemand met zo weinig duiken en dan dieper dan 50 meter willen duiken?
Lijkt me waanzin. als je dat op zich al geen argument vindt....
Jeroen
Post by Daantje
[...]
LEES eerst de vraag eens goed...............het gaat me niet om wat hij
vraagt, het gaat mij om de AFKEER tegen diep duiken.......

Niemand komt met goede argumenten wat er mis zou zijn met diepduiken ......
duikertje
2003-07-28 05:25:18 UTC
Post by Daantje
LEES eerst de vraag eens goed...............het gaat me niet om wat hij
vraagt, het gaat mij om de AFKEER tegen diep duiken.......
Niemand komt met goede argumenten wat er mis zou zijn met diepduiken ......
Da is simpel!

Er zijn geen gegronde argumenten!!!
Daarom blijft het stil.

Bruno
Daantje
2003-07-28 08:07:51 UTC
Post by Daantje
[...]
Dat idee begin ik ook te krijgen.......ik had al gezegd dat ik het
verwachtte ;-)))
Erik
2003-07-28 20:03:01 UTC
Post by Daantje
Post by duikertje
Post by Daantje
[...]
'tuurlijk zijn er wel goeie redenen om niet nar 50 meter te gaan in de
Oosterschelde.
1) In dit geval voldoet de buddy niet. (Dat kun je wel even voor de
discussie op zij willen zetten maar is argument nummer 1 voor de meeste die
reageren.)
2) Op perslucht naar 50 meter is niet zoals je het geleerd hebt. Doe je het
toch en wil je je aan de tabellen houden (Die ook geen duiken naar 50 meter
bevatten) dan wordt het een erg korte duik en een hele lange deco stop. Als
ik wel iets vervelend vind dan is het 3 minuten op 5 meter wachten. Als je
van 50 meter komt zul je nog langer moeten wachten => Saai
3) Er is op 50 meter niks te zien => Saai (En ja om dat te weten moet er
iemand daar gaan kijken, maar als die mij dat verteld dan geloof ik dat.)
4) Het is er koud => Niet leuk (En ja om dat te weten moet er iemand daar
gaan kijken, maar als die mij dat verteld dan geloof ik dat.)
5) Het is er donker, Hey nacht duik, da's wel leuk :)

Ik zie 4 punten tegen en 1 punt voor.

Kijk als je nu getraind bent voor die diepte en dus ook duikt met een lucht
mengsel voor die duik en je gaat op 50 meter naar een .... kijken, dan wordt
het een heel ander verhaal. En dan wordt er ineens niet meer afgezeken en
leest ieder aandachtig je verhaal en stelt misschien wel slimme vragen.

Groeten

Erik
Daantje
2003-07-28 21:51:17 UTC
Post by Erik
Post by Daantje
Post by Daantje
Post by duikertje
Post by Daantje
[...]
1: Ik heb het niet over de buddy, ik heb het over het diep duiken
2: Mijn tabel gaat tot 54 meter........die van andere NOB duikers ook
3: moet er wat te zien zijn dan?? In de gemiddelde plas in Nederland is er
op 5 meter ook al niks meer te zien
4: het is er niet kouder dan op 25 meter
5: het is er net zo donker als op 25 meter in de gemiddelde plas

Kortom geen steekhoudende argumenten ;-))
Ruitenboer
2003-07-29 05:27:55 UTC
Post by Daantje
3: moet er wat te zien zijn dan?? In de gemiddelde plas in Nederland
is er op 5 meter ook al niks meer te zien
Gelul.
Je bent zelf ook een troll.
--
Rolant
Ik kna 300 woodren pre mniuut tpynen.
TnT
2003-07-29 12:31:59 UTC
Post by Daantje
2: Mijn tabel gaat tot 54 meter........die van andere NOB duikers ook
De NELOS tabellen (zie voorbeeld op
http://users.skynet.be/sky68333/Yellow/Theorie/Tabel1.htm) gaan tot 90m. De
bodemtijd is echter beperkt tot 10min. Wie daar niet genoeg aan heeft kan
nog altijd de volledige US Navy tabellen gebruiken, die gaan tot 40 min.
Maar dan hebt ge wel 3u en 46min trap aan uw been ;-)
Erik
2003-07-30 19:15:24 UTC
Post by Daantje
[...]
Je wilt ze gewoon niet horen bedoel je.

1) De meeste mensen duiken nog altijd met buddy. Het is dus belangrijk dat
die ook voldoet aan de gestelde eisen.
Zo niet dan moet je je aan je buddy aanpassen en niet een onervaren duiker
mee omlaag trekken de diepte in. Ook
niet als ie zelf nou zo graag wil.

2) De meeste mensen duiken volgens padi :) Maar goed pak die tabel van jou
dan en ga eens kijken bij 54 meter.
Hoelang kun je daar blijven en hoelang is dan je deco stop ? D'r was van de
week nog een meneer op die ging
naar een meter of 700. Moch ie daarna fijn 40 dagen in een deco tank zitten.
Jeetje wat een plezier. Voor moord
krijg je in Nederland nog minder dan dat.

3) kul er is zat te zien.

4) & 5) Volgens mij voldoet 25 meter aan de padi definitie van diepe duik,
dus dat is een diepe duik => donker en koud.

Groeten

Erik
Daantje
2003-07-30 21:55:25 UTC
Post by Erik
Post by Daantje
[...]
En je hebt zeker veel ervaring met diep duiken?? Ik denk namelijk van niet
;-))

Verhaaltjes uit een boekje.........braaf neergetypt......net als je verhaal
een tijdje geleden met die computers ;-)))
"Ed" @planet.nl>
Daantje
2003-07-31 11:21:40 UTC
Post by Erik
Post by Erik
Post by Daantje
[...]
Post by Erik
er
Post by Erik
Post by Erik
[...]
;-))
Post by Erik
een tijdje geleden met die computers ;-)))
LOL, jij begrijpt niet eens wat ik vraag..............er heeft wel geteld
één persoon gereageerd die dipe duikt....

De andere antwoorden sloegen over het algemeen niet op diepduiken op zich,
maar mee op diepduiken in de Oosterschelde en dat is wat ik niet vroeg.

Als mensen ergens tegen zijn, dan zou je toch op z'n minst verwachten dat
dat ze kunnen onderbouwen WAAROM ze er tegen zijn..........hetzij met eigen
ervaringen of met verwijzingen naar goede links op intenet.

Dus jouw antwoord dat het moeilijk is om iemand te vinden die diep duikt en
er tegen zo moeten zijn ontgaat mij even, het gaat mij om de mensen die NIET
diep duiken of diep willen duiken maar wel zeggen dat het fout is...........

Ik zelf ben er niet tegen, integendeel zelfs...ik mag graag diep
duiken.........ook in de Oosterschelde ;-))....Ik ben benieuwd naar de
tegenargumenten
"Ed" @planet.nl>
2003-07-31 13:36:29 UTC
Daantje,

Het lijkt mij allemaal niet zo ingewikkeld, maar dat komt waarschijnlijk
omdat de diepgang van je vraag aan mij voorbij gaat ;-). Ik zal proberen
serieus op je vraag te reageren, want je schijnt er echt mee in je maag te
zitten.

Ik begrijp dat het voor jou allereerst belangrijk is om te weten of iemand
zelf ook wel eens diep duikt. Ja, ik duik wel eens diep, bijvoorbeeld dieper
dan 35 à 40 meter. Maar in minder dan 5% van al mijn duiken. De diepe duiken
zijn dus op de vingers van een paar handen te tellen. Dat zou ik daarom geen
ervaring willen noemen. Ik hoop dat dat mijn reactie niet op voorhand
diskwalificeert.

Dan je vraag zoals ik die heb begrepen. Waarom kun je tegen diep duiken
zijn? De eerste vraag is: diep duiken door wie. Als je voor danwel tegen
diepduiken bent, kan dat voor je zelf of voor anderen zijn. Wat je alleen
voor jezelf vindt hoef je van mij niet te verdedigen, vooral doen en
doorgaan. Als ik zelf niet diep wil duiken ben ik daarover aan niemand
verantwoording verschuldigd.

Als je iets vindt over wat anderen zouden moeten doen of laten is het
natuurlijk wel aardig als je dat kunt motiveren. Dat zul je waarschijnlijk
bedoelen. Die motivatie kan betrekking hebben op het feit dat die
activiteiten derden nadelig (kunnen) beïnvloeden (bijvoorbeeld je brengt
anderen in gevaar), of ideologisch van aard zijn (bijvoorbeeld het mag niet
van mijn bond, de kerk, etc.). Ideologische argumenten lenen zich slecht
voor een discussie, zie bijvoorbeeld het gesteggel over de beste
duikopleiding. Die kun je alleen voor kennisgeving aannemen. Ik laat ze
daarom buiten beschouwing.

Het is een geaccepteerd beginsel dat de individuele vrijheid ophoudt, waar
hij die van anderen beperkt, bijvoorbeeld door anderen in gevaar te brengen.
Mensen die tegen diep duiken door anderen zijn, maken soms de inschatting
dat anderen er ook door in gevaar worden gebracht of worden benadeeld. Dat
kan bijvoorbeeld je buddy zijn, maar ook de stakker die je eventueel moet
komen redden, of de samenleving die je ziekenhuisbedje sponsort. Dat is een
inschatting van een risico.

Die inschatting kan uiteindelijk nooit betrouwbaar met gegevens worden
onderbouwd. Je kunt al nooit aangeven welk risico nog net acceptabel zou
zijn. Duiken op elke diepte brengt namelijk risico of potentieel nadeel voor
anderen mee, maar dat geldt voor heel veel dingen in het leven. Bovendien is
vooral de duiker zelf degene die dat risico bepaalt. Dat is een grotere
factor dan de diepte op zich. Ik kan op 5, 10, of 15 meter wel een groter
risico voor mijn buddies of redders zijn dan jij op 60 meter. (Of andersom,
natuurlijk)

Er kan dus niets absoluuts worden gezegd over diep duiken. Mag je dan niets
vinden van diep duiken door anderen? Er zijn voldoende bronnen, onderbouwd
met onderzoeken (die jij ongetwijfeld ook kent, of anders makkelijk met een
zoekmachine kunt vinden), die aangeven dat relatief dieper duiken altijd
enkele extra risico's met zich meebrengen. Primair risico's en nadelen voor
jezelf, maar daardoor soms ook voor anderen. Dat geldt voor het verschil
tussen 20 en 50 meter, maar ook voor het verschil tussen 10 en 25 meter.

Als jij ook wel eens diep duikt moet je (hoop ik) gemerkt hebben dat dat je
beoordelingsvermogen beïnvloedt. Daar hoef je niet eens zo diep voor te
gaan. Een aardig experiment heeft laten zien dat goede schakers bij 1,8
atmosfeer overdruk (dus vgl. 18 m) steevast van amateurs op zeeniveau
verliezen. Voorts is de weg naar boven langer, gaat het luchtverbruik
sneller en neemt de kans op decompressieproblemen (zelfs binnen tabel- of
computergrenzen) toe. Allemaal risicoverhogend. Anderen hebben dat ook al
aangestipt.

Het risico van diepere duiken is dus wel groter, maar waar dat dan
onacceptabel zou worden? Wanneer is diep duiken onverantwoord en wanneer nog
net niet? Ik weet het niet. Heeft de maatschappij het recht om arbitrair een
grens te stellen? Zou het zelfs juist een goed idee zijn? Moet die dan met
ervaring of training variëren, of met het mengsel waarmee je duikt? Heeft de
plek waar je duikt ook invloed op de grenzen die anderen aan jouw duik mogen
stellen? Als het wetboek het niet zou mogen, mag een duikboot-bemanning jou
dan wel een dieptelimiet opleggen als je met ze meevaart? Als dat je vragen
zijn, dan zou je daar over kunnen discussiëren. Ik denk overigens niet dat
zo een discussie tot consensus over de antwoorden leidt.

Vast staat dat dieper duiken grotere risico's met zich meebrengt, die
uiteindelijk ook voor anderen dan jezelf gevolgen kunnen hebben. Dat geeft
anderen in elk geval het recht een mening te hebben over diep duiken, net
als over achteruit rijden op de snelweg, of het bouwen van lpg stations in
een woonwijk. Ook als ze dat zelf niet doen. Omdat dit soort risico's niet
eenduidig is vast te stellen, zal het antwoord altijd een beetje arbitrair
blijven.

Ed

Oh ja, ik krijg wel eerder een muisarm als je de antwoorden onder de vragen
tikt. Daar ben ik dus tegen, uit ervaring :-)
tegenargumenten
Daantje
2003-07-31 13:57:11 UTC
Kijk dit zijn tenminste antwoorden waar je wat aan hebt....

Jij veroordeeld in ieder geval het diepe duiken niet ;-))

Helaas is het punt waar iedereen zo overvalt bij ELKE duik van toepassing,
namelijk de effecten van stikstofnarcose, want dat is namelijk het probleem
wat jij aanhaalt met je voorbeeld van die schakers.

Echter en dat is algemeen bekent: iemand die regelmatig duikt zal merken dat
er na verloop van tijd een zekere gewenning ontstaat en de effecten minder
dramatisch zullen zijn.

Ik ben het met je eens dat men een eigen mening mag hebben, maar dat mag
niet omslaan in veroordelen van de personen die wel diep duiken, en dat gaat
soms heel ver, tot en met het voor gek verklaren ;-))

Wat mij vaak opvalt is, als het diep duiken in Nederland ter sprake komt er
opeens een taboe op rust, terwijl het duiken in het buitenland naar dezelfde
dieptes als heel normaal word beschouwd. (en dan heb ik het niet over de
omstandigehden zoals kou en donkerte) Nee puur de diepte........en daar zit
nou net geen verschil in

Duiken in Scapa Flow naar 30 meter is top off the bill maar duiken in de
Oosterschelde is not done......en hier zijn de omstandigheden redelijk
vergelijkbaar, een ieder die wel eens in Scapa heeft gedoken weet dat

Mijn vraag was dan ook niet om diep duiken te promoten, maar ik ben en was
benieuwd naar de argumenten waarop men diep duiken be/veroordeeld.....en
zoals je ziet komen de meesten neit verder dan wat standaard kreten...

PS leuk dat je over duikboten begint (onderzeeers eigenlijk).....mijn oude
vak ;))

Daar heb je trouwens geen last van de diepte in de boot omdat de druk daar
nagenoeg gelijk blijft aan die aan de oppervlakte
TnT
2003-08-02 10:43:14 UTC
[...]
Post by Daantje
Echter en dat is algemeen bekent: iemand die regelmatig duikt zal merken dat
er na verloop van tijd een zekere gewenning ontstaat en de effecten minder
dramatisch zullen zijn.
Niet iedereen is het daarmee eens
Er zullen steeds voor-en tegenstanders zijn. Zelfs als iets bij wijze van
spreken zwart op wit bewezen kan worden. Maar goed ook, anders dachten we
nog steeds dat de aarde plat was.
On Tue, 29 Jul 2003 00:17:39 +0200, "Cor Kuyvenhoven"
Post by Daantje
Stikstofnarcose is een gevaar die nog steeds onderschat wordt.Is ook al
heel
Post by Daantje
veel over gezegd. Ook de opmerking dat je dit kunt trainen door vaak
diepe
Post by Daantje
duiken te doen. Onzin!
Daan: heb jij bronnen waar je je op baseert? "het is algemeen bekend"
vind ik (in een sport waar veiligheid zo belangrijk is) nou niet iets
om op af te gaan.
Eigen ervaring misschien? Ik maak zelf graag eens een diep duikje en MIJN
ervaring leert mij dat ik minder hinder van stikstofnarcose ondervindt dan
vroeger. Om u een idee te geven van ervaring met diepe duiken geef ik een
klein overzichtje van mijn duiken:
0 tot 20m: 195 duiken
21 tot 30m: 189 duiken
31 tot 40m: 74 duiken
41 tot 50m: 42 duiken
dieper dan 51m: 18 duiken
Voor mij persoonlijk is een duik dieper dan 40m een diepe duik. Dit is
uiteraard geen harde definitie, maar afhankelijk van omstandigheden,
conditie,... Als buddy voor deze diepe duiken kies ik iemand waarvan ik weet
dat die hiermee ervaring heeft. Ik kan trouwens evenveel genieten van een
ondiep duikje (soms zelfs nog meer), maar voor mij mag er af en toe een
diepere tussen zitten.

Jef
Sander Nijdam
2003-07-31 10:54:48 UTC
Post by Daantje
[...]
Waarom stel je hier eigenlijk een vraag als je niemand gelooft en alle
antwoorden afbrandt? Een fatsoenlijke discussie kan alleen gevoerd
worden als men respect voor elkaar heeft. Door iedereen aan te vallen
die maar iets zegt bereik je alleen maar dat niemand meer op jouw
vragen wil antwoorden.

Sander...
Daantje
2003-07-31 11:23:55 UTC
Post by Sander Nijdam
Post by Daantje
[...]
Ik brandt niemand af............maar ik zet wel vraagtekens bij bepaalde
zinsnedes die ogenschijnlijk zo overgetypt zijn ;-))

En daar komt bij.........je leert op een gegeven moment mensen *kennen* en
hoe ze reageren..........Erik is zo iemand ;-)))))))))))))))))))))))))))
Erik
2003-07-31 18:28:59 UTC
Post by Sander Nijdam
Post by Daantje
[...]
Ik vroeg me al af of niemand anders die fratsen nou opviel.
Wel dus :)

Sander, bedankt :)

Groeten

Erik
Erik
2003-07-31 18:26:06 UTC
Post by Daantje
[...]
Wat ben je toch ook een zielig mannetje he ?
Zeuren dat er niemand argumenten wil aanleveren voor een discussie en de
enkeling die
dan de moeite neemt om wel een paar argumenten te geven gaan lopen afzeiken.
En als iemand vraag "Wat bedoel je nou met diep?" dan is het antwoord "Dat
zeg ik
lekker niet." Als dan iemand, de definitie neerzet zoals die aan duikers
wordt aangeleerd
door een organisatie dan duikt die persoon zeker nog niet lang.

In plaats van nou te zeggen dat het niet belangrijk is dat je op diepte niks
ziet omdat je
die duik alleen maar maakt ter voorbereiding van een nog moeilijkere duik of
andere
goede tegen argumenten levert op de paar punten die ik opsom. Helaas is jouw
tegen
argument "Ja maar dat staat zo in het boekje, dus jij duikt nog niet zo lang
en dus telt
het niet."

Maar het is toch allan duidelijk wat jij wilt horen ? Het enige goede
antwoord op jouw
vraag is dat er niks mis is met diep duiken mits je aan de daarvoor gestelde
eisen
voldoet. (Ervaring, uitrusting etc.) En dat zelfde geld ook voor ondiepe
duiken en
dus is er dan ook geen definitie meer nodig van wat diep is en wat ondiep
is.

Dan kun je dus alleen nog maar de tegen argumenten geven die gelden voor
duiken in
het algemeen en die zeker niet in het boekje staan en die door bezoekers van
deze
nieuwsgroep nooit verdedigd zullen worden.

- Je gaat er met de auto heen en dus is het slecht voor het milieu.
- Als je verzuipt zitten de nabestaande mooi met de zooi te kijken.
- Je jaagt de vissen weg.
- Ik wou op die plek net m'n sleepnetten uitgooien.
- Als die duikers niet x kilo bagage vrijheid hadden dan konden alle andere
vliegtuig
passagiers een kleine beetje meer bagage meenemen.

En iemand die dat soort argumenten aanlevert afzeiken is natuurlijk nog veel
leuker omdat je dan van menigeen ook nog bijval krijgt.

Al met al voldoe jij dus eigenlijk aan het profiel van een trol.

Groeten

Erik
Cor Kuyvenhoven
2003-07-28 22:17:39 UTC
Nou, Daantje of Sjaak..
De geschiedenis herhaalt zich, ook dit onderwerp dus! Even googelen in de
discussiegroepen en je komt het gespar van JJ en TT tegen.
Prachtig om te lezen, vind ik.
http://groups.google.nl/groups?hl=nl&lr=&ie=ISO-8859-1&q=nl.sport.duiken+die
pduiken&btnG=Google+zoeken
Verder lijkt het mij niet verstandig om zo diep de Oosterschelde in te gaan
nl.de enige plek om dit te doen is geloof ik Schelphoek (een maat van mij is
daar ooit op 56mtr geweest! don't try this at home ;-))
Inspanning voor en na de duik is niet aan te raden,toch?
Stikstofnarcose is een gevaar die nog steeds onderschat wordt.Is ook al heel
veel over gezegd. Ook de opmerking dat je dit kunt trainen door vaak diepe
duiken te doen. Onzin!
Met trimix red je het ook niet omdat de decompressie tijd ong hetzelfde is
als perslucht qua totale duiktijd dan. Voordat je boven bent is de stroming
allang weer begonnen.Paspoort meenemen dus(kwoot Stieffelhagen)
Als je effe wil "bouncen" en terugknallen tot de 6mtr stop is ook geen
optie. Vroegah had de alladin een rekenmodel waarbij je vanaf een grotere
diepte sneller kon stijgen dan vanaf een kleiner diepte. Is allang
achterhaald(silent bubbles). Er wordt nu niet voor niets een stop
geadviseerd op 15mtr van een minuut voordat je verder opstijgt.
Wat ik trouwens erg raar vind aan jouw uitlokking tot discussie is dat het
lijkt of je diepduiken promoot in plaats van dat je mensen ervan probeert te
weerhouden.
Jij duikt toch al erg lang? En jij hebt toch al duizenden duiken gemaakt?
Dus jij zou beter moeten weten!

Groet,

Cor
verwachtte ;-)))
Daantje
2003-07-28 22:18:17 UTC
Post by Daantje
Dat idee begin ik ook te krijgen.......ik had al gezegd dat ik het
verwachtte ;-)))
Zo moe word ik hier van, je stelt een algemene vraag en iedereen komt
aandraven met verhalen over de Oosterschelde ...............waarom nou??

Ik vroeg om argumenten TEGEN diepduiken, niet om verhalen over de
Oosterschelde
Robert
2003-07-28 08:18:36 UTC
Post by Daantje
[...]
Ik denk dat het grootste deel van de antipathie tegen diepduiken
ontstaat doordat er door een aantal mensen nogal "patserig" over
gedaan wordt. Geen of weinig ervaring en wel diep. Zeker in Nederland
is dat de grootst mogelijke onzin, omdat er nu eenmaal niets te zien
is.
Echter, als je voldoende ervaring (en opleiding) hebt, je plant je
duik goed, maakt goede afspraken met duikleider en buddy dan is er
mijns inziens niets mis mee.
Als je voldoende ervaring en dus inzicht hebt, laat je het ook wel uit
je hoofd om dieper dan 40m in de Oosterschelde te gaan. Er is niets te
zien, het is er vaak donker en als je problemen hebt en je bent op de
bodem dan wordt het weinige zicht in luttele seconden gereduceerd tot
nul.
Echter in (sub)tropisch water, met goed zich, is er (mits je voldoet
aan de eerdere voorwaarden, niets mis met diepduiken.
Michael Wolf
2003-07-28 09:51:53 UTC
Post by Robert
Post by Daantje
[...]
Met gewoon lucht of mengels?
--
Michael Wolf

-----

Cthulhu For President.
Why settle for the lesser evil?

remove stopspam to reply
Daantje
40 meter is een diepte die gewoon te doen is met lucht...
Michael Wolf
2003-07-28 23:25:50 UTC
Natuurlijk, maar is dat dan je definitie van diepduiken?
--
Michael Wolf
Dieper dan Bruno ? :)
Voor mij, zo diep dat ik niet meer netjes terug kan met alleen de
lucht
die
in m'n longen zit.
Dus 30 meter, want met max 18 meter per minuut naar 5 meter + een
deco
stop
van 3
minuten + met max 18 meter naar de oppervlakte is 4 minuten en 40
seconden en dat trek ik niet.
Ondieper, maar langer zodat een deco stop verplicht wordt is dus voor
mij ook een diepe duik.
PADI houdt er geloof ik een andere definitie op na.
(Was dat nou dieper dan 18 of 25 meter ?)
Groeten
Erik
--
"Just work, work, work all the time, that's all Microsoft Office ever
wanted to do. I mean have you ever tried playing games with
Excel?" Gates asked. "To be honest, it's not a whole lot of fun."
Als ik jou zo lees dan vraag ik me in alle ernst af welke ervaring jij
hebt, het zijn allemaal van die standaard antwoorden die jij geeft, zo
uit het boekje ;-))
Wat is jouw definitie dan?
--
Michael Wolf
------------

Cthulhu for President! Why settle for the lesser evil?

remove stopspam to reply
Daantje
2003-07-29 07:19:15 UTC
Post by Michael Wolf
Wat is jouw definitie dan?
Ik vraag niet om een definitie, ik hoef zelf geen definitie te geven, ik
vraag *slechts* wat er tegen diep duiken is..........Niemand kan er tot op
heden iets zinnigs op zeggen, alleen maar opmerkingen over de Oosterschelde
en krten die zoals ik al zei zo uit een theorieboek lijken te komen.

Jammer, maar het is blijkbaar niet anders
Michael Wolf
2003-07-29 08:45:10 UTC
Post by Daantje
Post by Michael Wolf
[...]
Maar als je vraagt wat er tegen diep duiken is, dan zal je toch eerst eens
moeten zeggen wat dat volgens jouw is. Anders kan het vertrekpunt van de
discussie nooit vastgelegd worden en kan men gewoon naast elkaar praten
(aangezien men het het over verschillende dingen kan hebben).

Dus al jij de aanzet niet geeft zal/kan er ook nooit een discussie komen.
--
Michael Wolf

-----

remove stopspam to reply
Sander Nijdam
2003-07-29 09:52:06 UTC
Als mensen iets *veroordelen* en ik vraag wat dan de reden is waarom men dat
dan doet is er geen definitie nodig. Ik hoef ook geen discussie op te
zetten, ik vraag slechts redenen waarom diepduiken niet zou kunnen...
Maar het veroordelen ging allemaal over de oorspronkelijke vraag (dus
60m in de Oosterschelde met 17 duiken ervaring). Als je verder geen
randvoorwaarden geeft moet je niet verbaasd zijn dat men daarop
reageert. Als je een normale discussie over diep duiken wil, moet je
dit niet net na zo'n troll-bericht doen, of als je dat wel doet, de
randvoorwaarden duidelijk stellen.
Voordat jij je vraag stelde had er volgens mij nog niemand gezegd dat
diep duiken an sich fout is, alleen dat het op de bovengenoemde manier
fout is.

Sander...
Michael Wolf
2003-07-29 10:31:05 UTC
Post by Michael Wolf
Post by Daantje
Post by Michael Wolf
[...]
Maar dan zal je wel moeten zeggen wat diepduiken volgens jouw is.
De discussie was al gestart op het moment dat er reacties kwamen op de
vraag.......ik stel slechts één simpele vraag in het grote geheel,
maar zoals je zelf merkt komt er nauwelijks reacties die steekhoudende
informatie bevatten.
Omdat je zelf nog geen info gegeven hebt.
--
Michael Wolf

-----

remove stopspam to reply
Daantje
*Zucht*
Daantje
2003-07-29 10:53:45 UTC
Post by Michael Wolf
Post by Michael Wolf
Post by Daantje
Post by Michael Wolf
[...]
Er komt een man bij een garage: meneer waarom is deze auto niet geschikt om
in het terrein te rijden. Zegt de verkoper: geeft u eens een definitie van
terreinrijden.

Bedoel je zoiets?? De vraagsteller moet eerst een definitie geven van het
onderwerp waar de vraag over gaat.

Het zou toch te gek worden als je een vraag hebt je eerst allerlei info moet
geven, als dat zo zou gaan is het geen vraag meer ;)))
Daantje
2003-07-29 11:58:36 UTC
Post by Daantje
in het terrein te rijden. Zegt de verkoper: geeft u eens een definitie van
terreinrijden.
De éne persoon spreekt al van terreinrijden als hij over een droge,
onverharde weg moet rijden, en de andere persoon wil pas over
terreinrijden
spreken als hij minstens tot aan de assen van zijn voertuig in het slijk
staat. Het is allemaal een persoonlijke interpretatie.
Post by Daantje
Bedoel je zoiets?? De vraagsteller moet eerst een definitie geven van het
onderwerp waar de vraag over gaat.
Pas als de vraagsteller zijn vraag zo kompleet mogelijk steld, zodat er
weinig of geen kans dat iemand de vraag verkeerd begrijpt, dan pas zal de
vraagsteller een bevredigend antwoord kunnen krijgen want dan spreekt
iedereen over hetzelfde. Jij vroeg wat er mis is met diep duiken, zeg dan
eerst wat jou bepaling is van diep duiken, zodat iedereen over hetzelfde
spreekt. Ik duik nog niet zo lang en ik zit nog met een dieptebeperking
tot -25 meter. Alles wat dieper is dan 25 meter is voor mij diep. Iemand
die
al enkele honderden duiken heeft gedaan waarvan er verschilende tot 40
meter
en dieper zal misschien pas vanaf een diepe duik spreken vanaf dieptes
dieper dan 50 meter. Ikzelf ben bij Nelos aangesloten en die federatie
spreekt van een diepe duik als je dieper gaat dan 54 meter.
Post by Daantje
geven, als dat zo zou gaan is het geen vraag meer ;)))
Hoe meer gedetailleerd je vraagstelling is, des te nauwkeuriger antwoord
krijg je.
Wim
De vraagstelling was duidelijk: wat is er mis met diepduiken??

Inderdaad is dat voor een ieder verschillend hoe dat geinterpreteerd word,
als ik dan mijn visie daarop geef dan is de kans groot dat de discussie zich
toespitst op dat éne specifieke geval. DAT was nou net niet de bedoeling,
vandaar dat ik het niet nodig acht om *mijn* definitie te geven

Waar ik me dus aan erger is dat men dus zondermeer (en dat staat los van dit
topic) diep duiken veroordeeld als iets wat niet kan........maar zoals jij
nu ook zegt voor de een is 10 meter al diep, voor de ander is 70 meter nog
niet diep genoeg.

We zijn hier niet om MIJN visies en vaardigheden te beoordelen, maar om een
algemene tendens uit te diepen (het afgeven op iets zonder dat men de
achtergronden kent)

Maar deze topic gaat nu een beetje de verkeerde kant op dus ik ga nu even
afwachten wat er verder nog voor reacties komen...........ik verwacht er
eerlijk gezegd nog weinig, hetgeen spijtig is...
Michael Wolf
2003-07-29 12:43:36 UTC
Post by Daantje
[...]
Hetgeen alleen maar kan leiden tot een discussie over wat nu eigenlijk
diepduiken is...
Post by Daantje
[...]
Maar je verwacht wel dat anderen hun visies en vaardigheden kenbaar maken.

Je zou dus al kunnen beginnen met een aanzet te geven tot het uitdiepen van
een algemene tendens, door jouw visie te geven.

remove stopspam to reply
Cas.
2003-08-03 18:23:39 UTC
Post by Daantje
[...]
Volgens mij heeft nietmand gezegd dat het niet kan.. Er zijn wel visies
gegeven waarom het niet verstandig is. Verder gaat deze thread meer over jou
en he gelijk dat je per se wilt hebben.

Weet je wat ? Je hebt gelijk...

Truste..

Cas....
patoemba
2003-07-29 21:04:59 UTC
Tis al een mooie tread geworden he Rudi !
Wim
2003-07-30 12:52:14 UTC
Je hebt gelijk, ik was fout.
Cas.
2003-07-28 19:07:23 UTC
OOK voor jou geld LEES !!
weten hoeveel duiken daarop gemaakt worden. Allemaal mensen met
kleine pikkies zeker?? (althans volgens jouw redenatie is dat zo)
Zeg.. Lees zelf eens.. ik had het over diepduiken met als reden
diepduiken. Diepduiken met als reden een wrak bezoeken daar kan ik de zin
van inzien.
Alleen duiken om diep te gaan is imho onnodige en onverantwoorde
stoerdoenerij.

Cas...
Daantje
2003-07-28 21:53:31 UTC
Post by Cas.
[...]
Dus als iemand met een "reden" diep gaat is het verantwoord?? Hmm
interessant zeg.

Oefenen is geen reden zeker?? Niet iedereen heeft een wrak om de hoek van
de deur ;-))
Cas.
2003-08-02 17:58:40 UTC
Post by Daantje
Dus als iemand met een "reden" diep gaat is het verantwoord?? Hmm
interessant zeg.
Oefenen is geen reden zeker?? Niet iedereen heeft een wrak om de
hoek van de deur ;-))
Heb ik niet gezegd....

Cas...
kees
2003-08-02 18:11:30 UTC
Ha Allen,
Op de vraag " Wat is er mis met het duiken naar grote dieptes?" kan
ik als antwoord geven:

NIETS!

Er zijn een aantal randvoorwaarden bij zoals:
1. Geen lucht gebruiken.
2. een aantal procedures oefenen zoals deco , ballonetje oplaten etc...
3. goede trim hebben

Maar ja dat zal wel niet het antwoord zijn

Kees
iDive
2003-07-28 20:55:28 UTC
Je draait de vraag wel heel erg om vindt ik.
Er is in mijn ogen niks mis met diepduiken. Als iemand daar lol aan beleeft,
moet ie dat vooral niet laten.
Wat wel verkeerd is, en dus antipathie opwekt, is het feit dat een
ogenschijnlijk onervaren duiker iets wil ondernemen waarvan gezein deze
geringe ervaring aangenomen mag worden dat deze duiker de gevaren en
risico's ernstig onderkent, waarmee hij dus zichzelf en een eventuele buddy
in gevaar brengt, en dat is genoeg reden om een lading kritiek over zich
heen te krijgen!!

iDive
Daantje
2003-07-28 21:55:58 UTC
Post by Daantje
[...]
Ik draai niks om want ik verwijs niet eens naar zijn vraag, ik vraag me nog
steeds af wat er mis is met diepduiken.... de onzin in zijn vraag lees ik
niet eens ;-)))
marc v/d biggelaar
2003-07-28 22:57:34 UTC
er is op zich niets mis met diep duiken maar je moet er wel de opleiding en
de ervaring voor hebben
om alle risico's goed in te kunnen schatten
de kritiek die hoer gegeven wordt komt door het feit dat je die opleiding en
ervaring nooit
kunt hebben na maar 17 duiken dat is bij geen enkele organisatie mogelijk
en daardoor breng je niet alleen je eigen leven in gevaar maar ook dat van
je buddy
Post by Daantje
Iedereen verklaart hem voor gek, maar met welke argumenten ?? Is de
antipathie tegen diepduiken gebaseerd op ervaringen of is het
gebaseerd
Post by iDive
op
niet eens ;-)))
Daantje
2003-07-29 08:58:49 UTC
Post by Daantje
Iedereen verklaart hem voor gek, maar met welke argumenten ?? Is de
antipathie tegen diepduiken gebaseerd op ervaringen of is het
gebaseerd
Post by iDive
op
Post by iDive
steeds af wat er mis is met diepduiken.... de onzin in zijn vraag lees ik
niet eens ;-)))
Kritiek geven is makkelijk, maar als er dan een vraag komt waarop de kritiek
is gebaseerd word het opeens een ander verhaal...........
iDive
2003-07-29 19:02:45 UTC
Als je de vraag los van de ervaring van de vraagsteller had willen stellen,
was het beter geweest een nieuwe thread te starten. Nu antwoorden mensen met
in het achterhoofd de omschreven omstandigheden.

iDive
Post by marc v/d biggelaar
de ervaring voor hebben
om alle risico's goed in te kunnen schatten
de kritiek die hoer gegeven wordt komt door het feit dat je die
opleiding
Post by Daantje
en
Post by marc v/d biggelaar
Post by iDive
in gevaar brengt, en dat is genoeg reden om een lading kritiek over
zich
Post by marc v/d biggelaar
Post by iDive
Post by iDive
heen te krijgen!!
iDive
Post by Daantje
Iedereen verklaart hem voor gek, maar met welke argumenten ?? Is de
antipathie tegen diepduiken gebaseerd op ervaringen of is het
gebaseerd
Post by iDive
op
Post by marc v/d biggelaar
Chris Van de Velde
2003-07-29 08:10:07 UTC
1. Gevaar op stikstofnarcose
2. Problemen in geval van problemen: je kan quasi nooit rechtstreeks naar de
oppervlakte komen zonder decostop igv problemen. Ooit al een deco-stop
gemaakt in het blauw in stromingswater (Oosterschelde/Noordzee)?
3. Concentratieproblemen (ten gevolge van verhoogde stikstofopname), dit is
een voorganger van punt 1.

Er is geen probleem met diep duiken indien:
1. Alle duikers voldoende gekwalificeerd zijn voor de gewenste diepte
2. De omstandigheden (helderheid, golfslag, stroming...) dit toelaten

Zelf verkies ik meestal lang en ondiep te duiken dan kort en diep, maar dat
was de vraag niet. In tegenspraak met velen kan ik wel melden dat de
Oosterschelde op -40 nog steeds mooi (maar donker) is.
Bakker Gert
2003-07-28 06:26:45 UTC
Post by Jef Schellekens
[...]
Hallo Jef,

Wauw, lijkt me geweldig. De Oosterschelde is altijd al een droom voor mij
geweest, en dan die diepte. Ik sta te springen om eens in de Oosterschelde
te duiken, mail je mij voor een afspraakje. Ik heb wel niet zo'n ervaring
als jou, heb nog maar 12 duiken, maar dat zal wel geen probleem zijn zeker!

Groetjes en tot gauw,

Gert
Michel
2003-08-14 14:51:55 UTC
Hoi Barry,

Wat moet je op 50 meter zoeken dan? En waarom zelfs nog dieper? 17 duiken is
bitter weinig en het verdient aanbeveling om je diepte langzaam op te bouwen
naarmate je meer ervaring krijgt. Ik heb 245 duiken in mijn boekje en als ik
alle duikjes zou hebben gelogged waren het er meer geweest. Ben nog nooit
dieper dan 45 meter geweest en dat was ook nog eens in rustig water van 26
graden. Mijn duikcomputer gaf daar een ceiling op 3 meter aan, alwaar ik een
half uur onder de boot mocht uitwasemen aan een decoflesje. (okay. ik
gebruik conservatieve instellingen, maar toch...)

Naar 50 meter in de oosterschelde (of enig ander koud donker stromend water)
met jouw ervaring is in mijn ogen toch wel erg gewaagd. Je kunt ook gaan
treinsurfen in de alpen, nadat je net hebt leren skateborden.

Houd er erg in dat je levend waarschijnlijk stoerder bent dan in je kist.
Tevens houd je buddy er dan geen trauma aan over.

groeten,

Michel
j***@gmail.com
2012-12-26 15:51:04 UTC
[...]
Groot is mijn verbazing om mijn naam hier te vinden, bij een omstreden onderwerp. Bij deze wil ik u nmelden dat ik met de hele discutie niks te maken heb.

Gegroet iedereen,

Jef Schellekens
4-ster duiker
Duikclub Gobius Beringen